Verkoopstyling: de eerste indruk telt

Wist je dat in 30 seconden een volledige eerste indruk wordt gevormd? In deze paar seconden vorm je een oordeel over een persoon of situatie. Ook bij de verkoop van een woning is de eerste indruk cruciaal. Vroeger bakten mensen een appeltaart zodat de woning naar boter en warme appels rook. Tegenwoordig tovert een vastgoedstylist het huis om in het droomhuis van potentiële verkopers. Nog ver voor de verkoop. Hoe? Verkoopstyling!
Before van een artist impressions virtual staging voor een makelaar in Amsterdam After van een artist impressions virtual staging voor een makelaar in Amsterdam

Wat houdt verkoopstyling in? 

Verkoopstyling is de kunst van het inrichten en decoreren van een huis om het aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers. Het doel van verkoopstyling is om de verkoopbaarheid van een woning te verhogen, de verkoopprijs te verhogen en de tijd die het kost om een woning te verkopen te verkorten. Het is een relatief nieuwe en groeiende industrie in Nederland, maar in andere landen zoals de Verenigde Staten en Canada is het al heel populair. Uit een onderzoek uit de Verenigde Staten blijkt dat een investering in vastgoedstyling zorgde voor een hogere verkoopprijs. Het rendement van de investering was maar liefst 343%. Daarmee is het één van de investeringen met het hoogste rendement.

Wat is het belang van verkoopstyling? 

Verkoopstyling is een belangrijk onderdeel van het verkoopproces van een woning. Het kan het verschil maken tussen een huis dat snel verkoopt en een huis dat maandenlang op de markt blijft staan. Het gaat niet alleen om het schoonmaken van het huis en het opgeruimd houden ervan, maar ook om het creëren van een sfeer die potentiële kopers aanspreekt. Een verkoopstylist, is iemand die beroepsmatig woningen op professionele wijze verkoopklaar maakt door ze te restylen. Zo wordt de woning aantrekkelijk voor potentiële kopers, worden ze sneller én voor een hogere prijs verkocht. Een vastgoedstylist weet dus precies hoe de woning gestyled moet worden voor verkoop. 

Niet te verwarren met vastgoedstyling 

Hoewel de termen verkoopstyling en vastgoedstyling vaak door elkaar worden gebruikt, is er wel degelijk een verschil tussen deze twee begrippen. Het doel van verkoopstyling is om de woning snel en tegen de beste prijs te verkopen. Het doel van vastgoedstyling is om het eigendom aantrekkelijker te maken voor potentiële huurders, en om het verhuurproces te vergemakkelijken door potentiële huurders te helpen zich de ruimte voor te stellen als hun eigen thuis. Dit kan leiden tot kortere leegstandsperioden en hogere huurinkomsten voor de eigenaar van het vastgoed. Hoewel de doelen van verkoopstyling en vastgoedstyling overeenkomen – namelijk het aantrekkelijker maken van een woning voor potentiële kopers of huurders – richt vastgoedstyling zich op een breder scala aan doelen en omvat het vaak meer ingrijpende verbeteringen aan het pand.

Moet je je complete interieur veranderen voor verkoopstyling? 

Het korte antwoord: is nee. Allereerst: verkoopstyling is een vorm van styling van een woning om de woning aantrekkelijker te maken voor verkoop. Het doel van virtual staging is dus een woning in de smaak te laten vallen bij potentiële kopers die het huis komen bezichtigen. Verkoopstyling mag daarom niet verward worden met interieurstyling. Daarnaast begint de verkoop van een woning op de dag van vandaag online. In de digitale wereld beginnen potentiële kopers met de zoektocht naar hun droomhuis. Daar wordt de woning gepresenteerd aan de hand van uitgebreide fotoreportages, aangevuld met 3D plattegronden, 360 foto’s en video’s. Online kan een potentiële koper al zien wat hoe de woning eruit kan komen te zien aan de hand van virtual staging. 

Wat is virtual staging?

Virtual staging is een opkomende trend in de vastgoedmarkt. Het is een proces waarbij computer gegenereerde beelden van meubels en decoraties worden toegevoegd aan foto’s van lege ruimtes. Het doel is om potentiële kopers een beter beeld te geven van hoe de ruimte eruit zou kunnen zien als het gemeubileerd is. Hieronder bespreken we enkele van de voordelen van virtual staging en hoe het kan helpen bij de verkoop van een huis. Virtual staging is een kosteneffectief en flexibeler alternatief. Het is vooral handig voor leegstaande panden of huizen met een verouderde of onaantrekkelijke inrichting, omdat het potentiële kopers in staat stelt zich de ruimte met verschillende stijlen en ontwerpen voor te stellen.

Het is cruciaal om bij de verkoop van een woning aandacht te besteden aan verkoopstyling. De verkoop van een woning begint tegenwoordig online. Potentiële kopers gaan op zoek naar hun ideale huis in de digitale wereld. Daar wordt de woning gepresenteerd aan de hand van gedetailleerde fotoreportages, vergezeld van 3D plattegronden, 360-graden foto’s en video’s. Virtual staging geeft online al een goed beeld hoe de woning eruit komt te zien. Zo krijgen potentiële verkopers absoluut een goede eerste indruk van een woning. En die telt. 

deel

Gerelateerde blogs

Architectuur visualisaties ontwikkeling in Utrecht
Architectuur visualisaties voor jouw gebouw

Architectuur visualisaties bieden architecten, investeerders en ontwikkelaars een levensecht beeld van projecten vóór de bouw begint. Deze techniek maakt het mogelijk om mogelijke problemen in een vroeg stadium te identificeren en te corrigeren. Dit zorgt voor een efficiëntere bouwproces en bespaart tijd, geld en moeite. 3D-renders spelen een cruciale rol bij de presentatie van het concept, vooral bij complexe structuren.

Lees meer
3D visualisaties eetkamer
3D visualisaties gebruiken bij een verbouwing?

De renovatie en verbouwing van jouw woning kan enorme kosten met zich meebrengen. Gelukkig zijn er tal van innovatieve technologieën op de markt die ons kunnen helpen de totale kosten te verlagen. 3D visualisaties zijn fantastisch om te helpen bij het verminderen van de totale kosten bij een verbouwing. Eenvoudige renovatie is mogelijk door het verbeelden van veranderingen op een bestaand plan in een 3D model.

Lees meer