9 Cruciale elementen van 3D rendering

9 Cruciale elementen van 3D rendering

slaapkamer 3d rendering visualisatie

Heeft iemand ooit uw concept omgezet in een 3D rendering die precies was zoals u het zich in uw hoofd had voorgesteld, zo niet beter? 3D rendering en modellering zijn de meest efficiënte presentatie middelen in interieurontwerp, architectuur, advertenties en films. Onroerend goed, online handel, games, entertainment en meer maken gebruik van 3D rendering. 3D Artiesten en specialisten uit de sector leren u over de wetenschap en de kunst van 3D rendering.

Elk project heeft zijn verhaal te vertellen, en het komt aan op het vermogen van de 3D artiest om de persoonlijkheid van de klant over te brengen. Tegelijkertijd moet een 3D ontwerper een zo realistisch mogelijk beeld te presenteren. Als we het hebben over een ideale project visualisatie, is het belangrijk om te onthouden dat het doel niet is om perfect te zijn, maar om zo realistisch mogelijk te zijn. Het is essentieel om je klant en zijn behoeften te leren kennen. Een 3D ontwerper kan alleen een mooie visualisatie maken door middel van effectieve communicatie.

Verschillende factoren moeten worden geperfectioneerd bij het maken van een geweldige 3D rendering. Wij identificeren de kritische aspecten van 3D rendering die moeten worden verbeterd en verfijnd om een visualisatie te creëren die de klant in volledig ontzorgd.

Factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij 3D rendering

De algemene sfeer

We moeten de geografische sfeer en de stemming van het beeld onderzoeken op basis van wat wordt overgebracht. Dat is het eerste wat opkomt als we naar het beeld kijken. Is het gebied uitgestrekt of nauw? Straalt het comfort en gezelligheid uit, of is het minimalistisch en koeler? Verschillende elementen worden ingezet om een bepaalde sfeer te versterken en nauwkeurig weer te geven. Als we een gezellige sfeer willen creëren, kiezen we voor neutrale tinten, huiselijke accenten en een inrichting waarin we ons thuis voelen.

De nadruk ligt op een goede kleurkeuze, kleur curves, balans en bloei. De sfeer wordt beïnvloed door bewegingen als het versterken van de levendigheid van bepaalde kleuren, het opwarmen van elementen of het toevoegen van lichtere tinten op donkere plekken. Het vervagen verwijdert bijvoorbeeld harde randen, vervaagt gevoelige onderdelen in het beeld en verzacht het licht.

Verlichting en schaduwen in 3D rendering

3D artiesten moeten rekening houden met natuurlijke verlichting en schaduwen om een realistisch beeld te creëren. Natuurlijk licht valt onder verschillende hoeken, op verschillende momenten van de dag en in verschillende seizoenen. Het werpt schaduwen van verschillende lengte en gericht in verschillende richtingen. Inzicht in de stroom en het spel van licht als het tijdstip van de dag en de stand van de zon veranderen.

Experimenteren met verschillende lichtconfiguraties kan je helpen een zo realistisch mogelijk scenario te creëren. Tegenwoordig kunnen we verschillende sferen creëren met veranderend licht gedurende de dag. Het hangt allemaal af van het hele project en de persoonlijkheid van de klant. Soms moeten we ons richten op een zachte gloed bij zonsondergang of helder ochtendlicht. Als de klant bijvoorbeeld een ochtendmens is, moet de 3D artiest het ochtendlicht en reflecties op dingen nabootsen om het dagelijkse leven in dit gebied uit te beelden.

Camerahoeken

Het fundamentele onderscheid tussen 2D- en 3D-beelden is de diepte van het beeld. 3D wekt de indruk van volledige diepte, terwijl 2D dat niet kan. Hierdoor is een 3D-standpunt aanzienlijk realistischer. Van boven of beneden gezien is er een aanzienlijk verschil met renders. De meest typische weergave is ongeveer een menselijk gezichtspunt, d.w.z. op ooghoogte. Aangezien dit de meest natuurlijke positie is voor onze ogen, is deze visie realistisch. Het is authentieker voor mensen die naar zo’n plek kijken. Ze kunnen zich gemakkelijker met het beeld verbinden en een idee krijgen van de grootte van de ruimte.

Om zoveel mogelijk details vast te leggen, moet een 3D artiest het beeld veranderen door de beste cameralocatie te kiezen. Vanwege het bredere gezichtspunt wordt op basis van het project vaker een horizontale weergave gebruikt. Wanneer bijvoorbeeld een gang wordt tentoongesteld, zal een verticale projectie worden gebruikt om de lengte van de gang weer te geven.

3d rendering van een slaapkamer

De rol van schaal of verhouding in 3D rendering

Deze twee creatieve ideeën moeten samenwerken met de cameraperspectieven. De schaal van een element verwijst naar hoe groot het is in vergelijking met andere objecten. Sommige kunnen op natuurlijke grootte worden getoond, als enorm, of als miniaturen, afhankelijk van het project en de indruk die de 3D artiest met andere dingen wil maken. De schaal bepaalt ook de grootte van het voorwerp ten opzichte van een menselijke figuur. Meubels worden bijvoorbeeld op menselijke maat gemaakt.

Verhouding is de meting van de grootte van verschillende ontwerp aspecten op één object, zoals grootte, vorm, textuur en kleur. De verhouding tussen de verschillende elementen van een geheel wordt proportie genoemd. De synergie van deze elementen helpt de toeschouwer om een omgeving of kunstwerk beter te begrijpen. Om de kritische aspecten van zijn werk te benadrukken, kan een 3D artiest het beeld vervormen door het element groter te laten lijken dan het in werkelijkheid is. Er is een enorm verschil tussen kijken naar een beeld en kijken vanuit de verte. Het gezichtspunt van de kijker dat wij moeten bieden is hoe een bezoeker een kamer zou kunnen waarnemen.

Gebruikte materialen

Een van de essentiële vaardigheden bij 3D rendering is het begrijpen van de materialen die worden gebruikt. Dankzij creatieve programma’s hebben 3D artiesten toegang tot databases met miljoenen verschillende voorwerpen. Weten waarom natuurlijke materialen onder verschillende omstandigheden presteren is het belangrijkste voordeel, omdat het de 3D artiest in staat stelt te kiezen welk materiaal hij voor specifiek werk wil gebruiken.

Het is essentieel om te begrijpen welke houtsoorten geschikt zijn voor specifieke meubelstukken, hoe metalen reageren in verschillende situaties, hoe ze veranderen met de tijd, en hoe duurzaam en stevig of zacht ze zijn. Wanneer materialen in aanraking komen met externe variabelen, moeten de soorten materialen en hun kwaliteiten in acht worden genomen. Het beste aspect van 3D ontwerpers is dat er toepassingen zijn om nieuwe materialen te ontwikkelen als iets niet bestaat in de database. De procedure bestaat uit de volgende stappen:

  • Het materiaal een naam geven;
  • Invoegen van enkele texturen om herhaling te voorkomen;
  • De scherpte, helderheid, kleur en contrast aanpassen aan de vereiste reflectie-intensiteit.

De kwaliteit van de textuur

U hebt texturen van hoge kwaliteit nodig voor geloofwaardige renderings om uw klanten ervan te overtuigen dat het project precies is wat ze willen! 3D rendering programma’s, leveren graphics met een hoge resolutie die uw 3D impressies kunnen omzetten in ultra-realistische renderings.

Beton, metaal, hout, steen en baksteen hebben allemaal duidelijke texturen die de render een realistische uitstraling geven. Scheuren, groeven, krassen, uitstulpingen en deuken zijn voorbeelden van texturen. Aan de hand van deze elementen bepaalt de toeschouwer of het oppervlak vlak, gepolijst of ruw is.

Denk aan een foto van een kamer met een open haard waarin je brokken hout ziet gloeien in een laag vuurtje. Een brede comfortabele stoel van zacht materiaal staat voor de open haard. Je voelt de textuur van het hout onder je vingers en ziet jezelf al zitten in die fauteuil, een uitstekend boek lezend. 3D Artiesten hebben een betere kans om texturen overtuigender weer te geven in de virtuele wereld als ze hun aard begrijpen.

Objecten en vegetatie in de directe omgeving

Bij het verfraaien van huizen, tuinen, kamers, winkels en andere faciliteiten wordt veel aandacht besteed aan decor en vegetatie. De meeste mensen zullen het ermee eens zijn dat een enkele plant de macht heeft om iemands perceptie van de ruimte te veranderen. De ontwerpers kunnen niet wachten om vegetatie en planten toe te voegen aan de kamer als een finishing touch aan het project voorstelling. Aan de andere kant is het kiezen van dergelijke nuances geen gemakkelijke taak. Het soort groen dat wordt gekozen, wordt voornamelijk bepaald door de persoonlijkheid van de klant, de ligging van de faciliteit, het type grond, het weer en het hele concept.

Misschien houdt de opdrachtgever van bloemen, bomen of grasland. Als het object zich op een specifiek stuk land bevindt, moet de render een vegetatie weergeven die past bij die locatie. Bij het invoegen van bomen en planten in de 3D rendering moet je de verhoudingen en natuurlijke grootte van de planten en bomen beoordelen, wat lastig kan zijn. Hetzelfde geldt voor decoratieve onderdelen en andere omgevingselementen. Alles wat de klant gelukkig maakt en waarmee hij zich kan identificeren, moet aanwezig zijn in de omgeving. De ideale weergave moet een gevoel van welzijn overbrengen.

3d rendering van woonkamer met cinewals

Toevoeging van mensen

Wat is er levensechter op een foto dan echte mensen die in een gebouw wonen of zich er bewegen? We voelen ons onmiddellijk verbonden met de ruimte en de energie in een beeld wanneer we schaduwen van personen zien of, beter nog, levensechte animaties. Het is essentieel om goed te zoeken in de bibliotheek en realistische en proportionele mensen in te voegen. Om alle stukken te laten passen, moet je rekening houden met de stijl en het thema van het beeld. Het zien van mensen die deelnemen aan bepaalde activiteiten en groepen roept specifieke emoties op en helpt hen te verbinden met de belangrijkste doelstellingen van het project.

Daarnaast moet de 3D artiest rekening houden met het type object en voor wie het bedoeld is. Stel dat een ontwerper een 3D rendering ontwikkelt van een woongebouw. In dat geval zullen ze gezinnen met kinderen verspreiden over de buurt, en een zorgeloze sfeer oproepen door spelende kinderen af te beelden. De 3D tekenaar kan een echtpaar met kinderen opnemen in de afbeelding van de wijk als de klant een gezin heeft. Stel dat u parken en flatwijken tot hun recht wilt laten komen. In dat geval is het een goed idee om zoveel mogelijk publiek te betrekken bij verschillende dagelijkse activiteiten.

Reflecties en de lucht

De lucht is essentieel in een 3D rendering, vooral in het exterieur. Op basis van de stand van de zon krijgt elk object een aparte reflectie. De 3D artiest moet begrijpen hoe natuurlijke reflecties worden gevormd om dit in de 3D rendering nauwkeurig weer te geven. Bij het bespreken van reflectie op materialen zoals glas, moet de opdrachtgever kunnen zien hoeveel licht door het glas wordt gereflecteerd en of het licht absorbeert of vermindert. Bij de weergave van licht absorberend materiaal moet de 3D rendering twee beelden bevatten: één van binnen en één van buiten met minder licht.

De volgorde van het 3D rendering proces

Overleg en een visie zijn de eerste stappen in het 3D rendering proces. Daarna volgen ontwerp en analyse, die als basis dienen voor de modellering. Daarna vindt de 3D rendering en verfijning plaats. De render wordt gegeven zodra deze is goedgekeurd. De render fasen kunnen variëren op basis van het project, het gebruikte softwaretype en de gewenste resultaten.

Stappen in het pre-renderingsproces

Voordat u begint met renderen, moet u nadenken over deze drie processen die zowel onafhankelijk als essentieel zijn voor het proces:

  • Visie: Maak eerst duidelijk voordat u met het werk begint wat de doelstellingen van het project zijn: het bedrijf, het uiterlijk, de markt en het beoogde gebruik van de afbeelding. Het is gemakkelijk om op basis van die informatie de uiteindelijke deliverable te achterhalen. De klant of creatief directeur keurt vervolgens de visie goed.
  • Ontwerp en Analyse: De projectanalyse begint met de overeengekomen visie in het achterhoofd, waarbij oordelen worden gegeven over de weergave van onderdelen. Kleur, camerahoeken, textuur, verlichting en omgeving zijn allemaal aspecten die in het eindresultaat moeten worden opgenomen.
  • Modelleren: 3D modellering is het creëren van een driedimensionale digitale weergave van een gebied of voorwerp. De 3D artiest manipuleert virtuele punten om een mesh te maken, een cluster van hoekpunten die een object of een vaste stof creëert. Geometrische vormen, meestal polygonen, worden gevormd als solids. Polygonen worden gecreëerd door hoekpunten handmatig of mechanisch te wijzigen. Het digitale object kan worden geanimeerd als speciale effecten of gezichtsanimaties gewenst zijn. 3D modelleren gaat over het maken van dingen zoals stoelen. Een stoel kan in 3D bestaan als geometrie of de omtrek van een object, maar hij is onzichtbaar totdat de camera hem kan opnemen of renderen en elementen, belichting, kleur en textuur kan toepassen.

Stappen in 3D rendering

Na de modelleer fase begint de 3D artiest met het tot leven brengen van het beeld. De beste methode om 3D te begrijpen is om 3D objecten te relateren aan echte voorwerpen. Laten we doen alsof we een lepel uit mijn keuken willen renderen. Eerst moeten we de vorm of geometrie van de lepel tekenen/vastleggen in 3D. Dan voegen we het gewenste materiaal toe: helder plastic, hout, ondoorzichtig plastic, of roestvrij staal met een glanzende of matte afwerking. Daarna brengen we verlichting aan om de dimensie te versterken. Deze laatste fase geeft de lepel zijn realistische uiterlijk.

Tot slot plaats je de camera en maak je de foto’s. Een camera kan boven, onder of tegenover worden geplaatst, net als in het echt. Vervolgens kun je met één beeld of een opeenvolging van foto’s een animatie maken, zoals in theater of film. De lens gaat open om licht binnen te laten in het echte leven wanneer je een foto neemt. In 3D gaat het net zo, alleen berekent de computer de kwaliteit van het licht en de hoek wiskundig. Hoe meer onderdelen en belichting een beeld bevat, hoe langer het duurt om een 3D rendering te produceren.

Hierin worden de onderdelen benoemt van een 3D rendering:

  • Materialen en textuur – Realisme vereist een natuurgetrouwe weergave van het materiaal van het object. De ontwerper verandert de materiaalinstellingen en het uiterlijk om een realistische visuele weergave te bereiken, zoals glanzend plastic en mat linnen. Andere parameters, zoals het oppervlak of de hardware die wordt gebruikt om het te monteren, worden gewijzigd.
  • Verlichting – Licht is alles in een 3D In 3D begrijpt een ervaren verlichtingsspecialist de lichtfysica en reflectie. Schaduwen worden gecreëerd door verlichting, en schaduwen doen objecten echter laten lijken. Zonder overtuigende belichting komen producten kunstmatig en onnatuurlijk over. Mensen weten niet altijd zeker waarom ze denken dat iets vals lijkt, maar het komt meestal door een gebrek aan echte reflecties, verlichting en schaduwen.
  • Detail Rendering – Na het modelleren en belichten zal de 3D artiest details uitsnijden en toevoegen om het concept af te maken als het doel is om de vorm zo levensecht mogelijk te maken.
  • Rendering: Commentaar en verfijningen – Eventuele wijzigingen worden aangebracht op basis van de feedback van de klant of art director. De kunstenaar houdt rekening met de feedback, brengt eventuele wijzigingen aan en legt het kunstwerk ter definitieve goedkeuring voor.
  • Levering – Het resultaat wordt geleverd aan de klant of opgeslagen in een uitgebreidere beeldsequentie voor toekomstig gebruik. Het beoogde gebruik bepaalt de beeldresolutie en het formaat: print, video, web of film.

Conclusie

Nadat je alles hebt opgepoetst, moet het afgewerkte model iets zijn waar kijkers verder van willen genieten dan het 3D-model waar ze naar kijken. Juist daarom is de algehele uitstraling van je model zo essentieel. U kunt het project als een succes beschouwen als uw model uw visie nauwkeurig weergeeft en het doel dient waarvoor het is gemaakt. Dit zijn slechts een paar dingen waar u aan moet denken bij het maken van een 3D rendering.

Benieuwd wat wij voor jouw
kunnen betekenen?